26
12/2010
0

III. Karácsonyi Mozgókép Top 20, 2. Rész

Eljött ismét a Karácsony és mivel is ünnepelhetnénk idén is, mint kedvenc filmjeink újabb 20-as listájával. Kollégám, joe tegnap már megörvendeztetett minket egy kiváló csokorral, most következzék az enyém. Ugye világhírű blogunkon mindig én képviseltem a populárisabb filmes szemléletet, így a listám is ennek szellemében készült. A szabályokat joe a bevezetőjében már letisztázta, úgyhogy nincs más hátra, következzenek a filmek!

20. Helyezett


A három testőr (The Three Musketeers) 1993
Rendezte: Stephen Herek
Miért: Alexandre Dumas halhatatlan regénye generációkra volt hatással és én sem maradhattam ki belőle. Dumas története, írói stílusa, karakterei mind-mind lenyűgözőek, nem csoda, hogy számtalanszor dolgozták fel filmes formában. Poén egyébként, hogy a mai napig nem készült igazán hű adaptáció, de azért akad egy-két klassz darab. A számomra legkedvesebb, a ’93-as Disney-produkció a kor legismertebb fiatal tehetségeivel (Kiefer Sutherland, Charlie Sheen, Chris O’Donnell) a főszerepben. S bár a történet nagyon ki lett forgatva, a lendületes cselekményvezetés, a remek karakterek, a vidám, kalandos történet és Michael Kamen zenéje nagyszerű filmmé varázsolják Stephen Herek moziját.

„Mindenki egyért, egy mindenkiért!”

19. Helyezett


I.E. 10.000 (10.000 B.C.) 2008
Rendezte: Roland Emmerich
Miért: A film, amit rajtam kívül talán mindenki utál és a rendező, akit a legtöbben a pokol legmélyére száműznének sokan. A német származású Roland Emmerich gigantikus katasztrófa filmjeiről ismert (A Függetlenség Napja, Godzilla, Holnapután, 2012), ám hozzám közelebb állnak azok a filmjei, melyekben nem a világot akarja elpusztítani. Tavalyi listámon szerepelt már a Csillagkapu, most pedig a – bizonyos értelemben – eléggé hasonló I.E. 10.000 került terítékre. Klasszikus mese a fiatal fiúról, aki megtalálja önmagában a bátorságot, szembeszáll a gonosszal és végül övé lesz a lány is. Örökérvényű történet, mely nálam soha nem fog kimenni a divatból. Ehhez jön még a meseszép képi világ, a gyönyörű zene és az egész film varázslatos hangulata.

18. Helyezett


Mission: Impossible (Mission: Impossible) 1996-2006
Rendezte: Brian De Palma, John Woo és J.J. Abrams
Miért: Nem egyszer előfordult már, hogy sikeres filmet adaptáltak tv-sorozatként vagy fordítva kisebb-nagyobb sikerrel. Igazi áttörést a ’96-os Mission: Impossible hozott, mely képes volt megtartani a ’60-as évek legendás kémsorozatának hangulatát úgy, hogy közben modernizálta is azt. Tom Cruise nagyszerű volt akcióhősként is, a történet és a látvány is remekül sikerült. A 2000-es folytatás bár történetileg egyszerűbb volt, az elképesztő hangulat, az audiovizuális élmény miatt szintén kihagyhatatlan. A ’06-os harmadik rész valahol a kettő közé próbálta belőni magát és bár szerintem ez a leggyengébb a sorozatban még így is ragyogóan sikerült darab. Remélem a jövő decemberben érkező negyedik rész is tartja majd a színvonalat.

17. Helyezett


Nixon (Nixon) 1995
Rendezte: Oliver Stone
Miért: Oliver Stone pályája során többnyire a XX. század amerikai történelmét próbálta megragadni, megtalálni bennük az összefüggést, az ésszerűséget és valami tanulságot leszűrni az egészből. 1995-ös epikus alkotása a Nixon az USA 37-ik elnökének, az Egyesült Államok történetének talán legellentmondásosabb vezetőjének, Richard Nixonnak életét mutatja be. A sokak által gyűlölt politikai vezető Stone filmjében hús-vér alakban jelenik meg. A rendező megmutatja nekünk a kemény családi hátteret ahonnan Nixon jött, a kemény, fáradságos utat, mellyel felért a Fehér Házig, a nehéz politikai helyzetben hozott döntéseit egészen a Watergate-ügy miatti bukásig. Stone filmje hihetetlenül összetett, komplex alkotás, elképesztő sztárgárdával, ahonnan a címszerepet alakító Anthony Hopkins messze kitűnik hihetetlen alakításával. Akit érdekel a ’60-as, ’70-es évek Amerikája, a kor politikai hangulata és egyik legmeghatározóbb alakja, annak Oliver Stone Nixon című alkotása kötelező darab.

16. Helyezett


A Karib-tenger kalózai (Pirates of the Caribbean) 2003-2007
Rendezte: Gore Verbinski
Miért: A kalandfilmek nagy rajongójaként az Indiana Jones tetralógia számomra a műfaj zsinórmértéke. Ezek a tökéletes kalandfilmek. Egyetlen más széria sincs, melyet egy lapon lehetne vele említeni, viszont van egy mely szerintem kalandfilmes kistestvérnek tökéletes. Ez pedig nem más, mint a Walt Disney park egyik játékából született kalózos fantasy. A 2003-as első rész (A Fekete Gyöngy átka) feltámasztotta a kalózos filmeket és új életet lehelt a kalandfilm műfajába is. Az egyszerre leforgatott második (A holtak kincse) és harmadik (A világ végén) része már megosztotta a kritikusokat és a rajongókat, de szerintem ezek is kiválóan sikerült darabok. A Johnny Depp által életre keltett Jack Sparrow kapitány hihetetlenül jól eltalált figura, mely képes volt egyediséget csempészni a hasonszőrű figurák közé. A jövő nyáron érkező negyedik rész (Ismeretlen vizeken) pedig remélem, hogy hozni fogja ugyanezt a szerethető, roppant szórakoztató kalandfilmes hangulatot.

15. Helyezett


Moulin Rouge (Moulin Rouge) 2001
Rendezte: Baz Luhrmann
Miért: Ha valaki, hát én aztán sosem voltam rajongója a musical műfajának, hiába vannak olyan legendás darabok, mint a Chicago, a Hair, vagy a West Side Story. Talán még a Grease áll hozzám közel a nagy klasszikusok közül. Ezek után az ausztrál Baz Luhrmann valamit nagyon tudhat, ha képes volt összehozni egy olyan filmet, ami engem totálisan magával ragadott és mozit a kedvenceim közé repítette. Luhrmann vizuális stílusát egyszerűen imádom, már az 1996-os Rómeó és Júlia feldolgozása is abszolút favorit nálam, tavaly szerepelt is a listán. A Moulin Rouge képileg talán még tovább megy, a története pedig ugyanúgy a tiszta és legyőzhetetlen szerelem témáját járja körül Nicole Kidman és Ewan McGregor kiváló játékával fűszerezve. A zene, a jelmezek, a díszletek, a rendezés, mind-mind összeáll egy olyan hihetetlen egésszé, melynek hatása alól nem tudok szabadulni.

14. Helyezett


Közönséges bűnözők (The Usual Suspects) 1995
Rendezte: Bryan Singer
Miért: A két középiskolai barát, Bryan Singer és Christopher McQuarrie együtt indultak el a filmkészítés rögös útján. Ami annyira nem is volt rögös, mert rögtön második nagyjátékfilmjük akkora kritikai siker lett, hogy más rendező talán több évtizedes pályafutása alatt nem készít ilyet. Az 1995-ös Közönséges bűnözők egy balul sikerült kikötői lövöldözés történetét mondja el, a piti bűnöző Roger „Verbal” Kint visszaemlékezései alapján. Öt bűnöző történetét, akiket az „ördög”, Kayser Söze hoz össze, hogy neki dolgozzanak. A film hihetetlenül jól felépített bűnügyi történet, kiváló alakításokkal fűszerezve, a végén egy olyan csavarral, mely a filmtörténet legnagyobbjai közt érdemel helyet.

„Az ördög legnagyobb trükkje az volt, hogy elhitette velünk nem létezik.”

13. Helyezett


Ragadozó (Predator) 1987-2010
Rendezte: John McTiernan, Stephen Hopkins és Antal Nimród
Miért: Gyermekkorom legmeghatározóbb filmjei közé tartoztak Arnold Schwarzenegger akcióbombái, melyek közül is az egyik legkiemelkedőbb a ’87-es Ragadozó. Arnie egy különleges alakulatot vezet egy dél-amerikai dzsungelben, ahol aztán egy idegen világból érkező lény kezd vadászni rájuk. A film kultikussá vált, nyers, zsigeri hangulatával, elképesztően erős atmoszférájával és máig feledhetetlen zenéjével. Az 1990-es második rész Danny Glover főszereplésével már nem aratott osztatlan sikert, talán Arnie hiánya, talán a nagyvárosba áthelyezett cselekmény miatt. Ezzel együtt szerintem remekül sikerült film volt, méltó folytatása az elsőnek. Idén pedig 20 év után visszatértek a vadászok hazánk fia, Antal Nimród irányítása alatt, Adrien Brody főszereplésével. A film minden ízében méltó folytatása elődeinek, így a Predator trilógia erős, egységes színvonalú szériát alkot.

12. Helyezett


Szárnyas fejvadász (Blade Runner) 1982
Rendezte: Ridley Scott
Miért: A nyolcadik utas a Halál című filmjével ismertté vált angol rendező, Ridley Scott három évvel később készítette el kultikussá vált sci-fi mesterművét, melynek alapját Philip K. Dick „Álmodnak-e az androidok elektromos bárányokkal?” című novellája képezte. A film legendásan nehéz szülés volt, Scott perfekcionizmusa az őrületbe kergetett minden stábtagot, de még Harrison Ford sem szívesen emlékszik vissza a forgatás nehézségeire. Ennek ellenére, vagy talán éppen emiatt, a Szárnyas fejvadász rendkívüli film lett, sötét, komor hangulattal, lassú cselekményvezetéssel, erős színészi játékkal és mindenekelőtt nem kevés mondanivalóval. A Blade Runner a szintén ’82-ben készült Tron című filmmel karöltve a cyberpunk mozis úttörőjévé vált.

„Mindezek a pillanatok elvesznek az időben, mint könnyek az esőben."

11. Helyezett


Mi lenne ha? (The Majestic) 2001
Rendezte: Frank Darabont
Miért: A magyar származású Frank Darabont ritkán készít filmet, de azok nagyot szólnak, elég csak A remény rabjaira vagy a Halálsoronra gondolni. 2001-es filmje az egyetlen, melyet kritikailag bukásként könyveltek el, valamiért nem fogta meg az embereket, nekem viszont ez a kedvencem a rendezőtől. Az ’50-es évek Amerikájának hangulata egy el nem ismert forgatókönyvíró szemén keresztül, aki előbb egy baleset miatt elveszíti az emlékezetét, majd az Amerikaellenes Tevékenységet Vizsgáló Bizottság vádlottja lesz. E két esemény között pedig egy kisváros összetartó közössége a mozitulajdonos halottnak hitt fiát látja benne, és amely közösség örökre megváltoztatja a főhős életét. Gyönyörű film az újrakezdésről, a szerelemről, az összetartásról és a mozi szeretetéről.

10. Helyezett


Zodiákus (Zodiac) 2007
Rendezte: David Fincher
Miért: David Fincher az álomgyár egyik legfelkapottabb rendezője, akármit csinál, azt a kritika ajnározza. Én magam is nagy rajongója/tisztelője vagyok, de igazán csak két filmjét szeretem. Az egyik a Hetedik, a másik a Zodiákus. Érdekesség, hogy mindkettő sorozatgyilkost állít a középpontba, de teljesen eltérő módon. Míg a Hetedik egy fiktív, gyors tempójú és modern történetvezetésű film, addig a Zodiákus valós eseményeken alapuló, meglehetősen lassú film, ahol az aprólékos kidolgozottság, a hangulat és a roppant erős színészi játék dominál. A főszerepet alakító Jake Gyllenhaal pedig kiválóan formálja azt, hogyan válhat megszállottá egy ember az igazság keresése közben. Fincher biztos kézzel vezényli le ezt a remekművet, mely több mint két és fél órán át székhez szegezi a nézőt.

9. Helyezett


A tökéletes trükk (The Prestige) 2006
Rendezte: Christopher Nolan
Miért: Darren Aronofsky mellett kétségtelenül Christopher Nolan az, aki a 2000 évek elején felbukkant fiatal filmes nemzedék legjobbjának nevezhetünk. Nolan 1998 óta hét filmet készített és mindegyiket igen nagy kritikai elismerés övezi. A tökéletes trükköt 2006-ban, két Batman-film között vezényelte le gyorsan és könnyedén. Neki ez egy laza ujjgyakorlat volt, más rendezőnek élete filmje lenne. A tökéletes trükk két illuzionista egymással és önmagukkal vívott küzdelmét mutatja be. Azt az elsöprő vágyat, hogy a közönséget lenyűgözve, a tökéletességig fokozzák a mesterségüket, ennek oltárán pedig bármit képesek feláldozni. Nolan letisztult, végletekig precíz rendezői stílusa, valamint Christian Bale és Hugh Jackman elképesztő játéka teszi feledhetetlenné ezt a remek és tanulságos történetet, amely joggal követel helyet magának a legjobbak között.

8. Helyezett


Detroit Rock City (Detroit Rock City) 1999
Rendezte: Adam Rifkin
Miért: Bár imádom a vígjátékokat, nem pakolom velük tele a listát, mert a megannyi filmes műfaj közül többet is előbbre sorolok. A Detroit Rock City azonban nem maradhat ki. Adam Rifkin filmje a ’70-es évek végére repít minket, mikor négy középiskolás srác szinte már megszállottan vet be mindent, hogy eljuthassanak a KISS detroiti koncertjére. Rifkin néhol dilis rendezői stílusa (ez már a kiváló, 1994-es Hajszánál is megmutatkozott), a remekül eltalált karakterek, a dögös zenék és a jól időzített, frenetikus poénok teszi feledhetetlenné ezt a filmet, melyet minden KISS –és rockrajongónak látnia kell!

Szóljon a rock!

7. Helyezett


Ítéletnap (End of Days) 1999
Rendezte: Peter Hyams
Miért: Az ember állandóan próbál találni valamit, amivel igyekszik kiirtani magát, így időről-időre előjönnek olyan dolgok, mint az Y2K, meg a Nibiru és ilyen volt az ezredfordulón a sátán eljövetele is. Persze Hollywood mindig igyekszik meglovagolni az efféle hisztériát és futószalagon gyártani az efféle filmeket. Néha akad egészen remek darab is, mint az operatőrből lett rendező, Peter Hyams 1999-es Ítéletnap című mozija. Arnold Schwarzenegger mint kiégett, életunt zsaru száll szembe a Gabriel Byrne alakította sátánnal, a tét pedig nem más, mint az emberiség sorsa. Hyams nem egy kimagasló rendező, de ezt a filmet nagyon jól megcsinálta. Erős atmoszférát teremtett, jó a sztori felépítése, a képi világ lenyűgöző, emlékezetes dumákat is találunk, no meg hat év után végre egy új Guns N’ Roses dal is felcsendül!

6. Helyezett


Apolló 13 (Apollo 13) 1995
Rendezte: Ron Howard
Miért: Ron Howard színészként kezdte, többek közt olyan filmekben is szerepelt, mint George Lucas Amerikai Graffiti című alkotása, majd 77-től átnyergelt a rendezésre és ez vált elsődleges hivatásává. Kezdeti éveiben olyan filmeket csinált, mint a Csobbanás, a Selyemgubó vagy a Willow (Lucas-szal közösen), majd a ’90-es évektől egyre inkább a drámai filmek felé fordult. 1995-ben készítette el a balul sikerült Hold-küldetésről szóló Apollo 13 című filmjét. Úgy gondolom, minden munkája közül ez Howard legjobb rendezése, filmje végig átélhető közelségben tartja a sztorit és a karaktereket. Pátoszos mégsem válik giccsessé a szó rossz értelmében, s bár mindenki tudja, hogy happy end a vége, Howard eléri, hogy a néző szorítson a főhősökért. Ki kell még emelnem a kiváló színészi játékot a hihetetlen sztárgárdától. Tom Hanks-nek simán kijárt volna még egy Oscar-jelölés, de zsinórban két győzelem után ezt már nem kapta meg.

„Houston, van egy kis probléma!”

5. Helyezett


THX 1138 (THX 1138) 1971
Rendezte: George Lucas
Miért: A modestói, eredetileg autóversenyzőnek készült Lucas a főiskolán kísérleti rövidfilmekkel foglalkozott. A Francis Ford Coppola produceri támogatásával elkészített első nagyjátékfilmjét is egy főiskolai rövidfilmje alapján készítette el. Az 1971-es THX 1138 egy földalatti, erősen disztópikus társadalomban játszódik, ahol az emberek gyógyszerrel nyomják el az érzelmeiket, de még rendes nevük sincs, csupán betűk és számok jelölik őket. Egy nap aztán a címszereplő fellázad és kiutat keres ebből a sötét és beteg világból. Lucas rendezői kvalitásai már itt megmutatkoznak, elképesztően erős és depresszív hangulatot épített fel, a film vizualitása is lenyűgöző, ahogy Robert Duvall remek alakítása is lenyűgözi a nézőt. A maga korában a film bukás volt, idővel aztán kultikussá vált. Ott a helye az 1984 és a Mechanikus narancs mellett.

4. Helyezett


Különvélemény (Minority Report) 2002
Rendezte: Steven Spielberg
Miért: A Mágus talán Hollywood legsokoldalúbb rendezője, gyakorlatilag nincs műfaj, amiben ne alkotott volna valami maradandót. A sci-fi műfajában csak úgy hemzsegnek az ilyen filmjei, elég csak az E.T.-re, a Harmadik típusú találkozásokra, vagy az A.I.-ra gondolni. 2002-es Különvélemény című filmje pedig a műfaj egyik legkiemelkedőbb darabja. A film Philip K. Dick azonos című novelláján alapszik melynek középpontjában egy olyan gondolatrendőrség áll, akik azelőtt elkapják az elkövetőt mielőtt az gyilkolhatna. A Tom Cruise által alakított főhős egy ilyen rendőr, amíg egy napon meg nem gyanúsítják, hogy ölni fog, persze mindent elkövet, hogy ártatlanságát bizonyítsa. A film tulajdonképpen egy sci-fi köntösbe burkolt film noir, komor, sötét hangulattal, kiválóan felépített történettel és csavarokkal, amik feledhetetlenné teszik ezt a mozit.

„Aki látni akarja a fényt, annak meg kell kockáztatnia a sötétséget.”

3. Helyezett


A Rettenthetetlen (Braveheart) 1995
Rendezte: Mel Gibson
Miért: Mel Gibson színészként már Hollywood egyik legnagyobb szupersztárjának számított, mikor úgy döntött, kipróbálja magát, mint rendező. Első filmje még csupán egy korrekt dráma volt, ám második rendezése az 1995-ös Rettenthetetlen vitathatatlan mestermű. A skót szabadságharcos, William Wallace története olyan epikus alkotás, melyhez foghatóról sok rendező csak álmodhat. Gibson gyakorlatilag kezdő rendezőként olyan határozottsággal vezényelte le ezt a filmet, mintha már vagy két évtizede ezzel foglalkozott volna. Roppant erős hangulatú alkotás, ahol a brutalitás nem öncélú, hanem talán először mutatta meg igazi valójában, hogy milyen volt a középkor. Remekül megírt és megrendezett, elemi erejű alkotás az ember szabadságvágyáról, mely örök és elpusztíthatlan.

„Szabadság!”

2. Helyezett


A Holló (The Crow) 1994
Rendezte: Alex Proyas
Miért: Alex Proyas karrierje elején az MTV-nek dolgozott és reklámokat készített, elképesztő erejű vizualitása egészen biztosan innen eredeztethető. Mindössze második nagyjátékfilmje volt az 1994-es Holló, mely James O’Barr azonos című legendás képregényén alapszik. A brutálisan meggyilkolt rockzenész, Eric Draven lelke visszatér egy Hollóval az oldalán, hogy bosszút állhasson megerőszakolt és szintén megölt szerelméért. A film már bemutatása előtt legendává vált, hiszen ez lett Brandon Lee utolsó – egyben legjobb – alakítása, hiszen a forgatáson egy végzetes baleset következtében életét vesztette. A Holló azonban akkor is megérdemelné a halhatatlan titulust, ha mindez nem történik. Sötét, komor és szomorú, mégis valahol felemelő történet, szinte már költői vizualitással. Egyedi hangulatú és képi világú alkotás, melyet mindenkinek látnia kell.

„A házak leégnek, az emberek meghalnak, de az igazi szeretet örökké tart.”

1. Helyezett


Robin Hood: A tolvajok fejedelme (Robin Hood: Prince of Thieves) 1991
Rendezte: Kevin Reynolds
Miért: Vannak rendezők, akikről süt a tehetség, a hozzáértés, valahogy mégsem válnak igazán sikeressé vagy elismertté. Tökéletesen illik ez a leírás Kevin Reynoldsra is, aki hiába vezényelt le nem egy remekbe szabott filmet pályafutása során, a nagy sikerek valahogy mégis elkerülték. Az 1991-es Robin Hood-feldolgozása azonban egyike a legmeghatározóbb filmes élményeimnek. Sőt, számomra a megannyi feldolgozás közül ez az abszolút kedvencem. Gyönyörű képi világ, csodálatos zene, kaland, szerelem, hősiesség, poénok, csaták, minden, ami csak egy ilyen filmhez kell. Mindez ráadásul tökéletesen kivitelezett koherens egésszé gyúrva, elképesztő moziélményt szolgáltatva a nézőnek. Alan Rickman elképesztő alakítása a nottinghami sheriff szerepében pedig már önmagában halhatatlanná teszi ezt a filmet.

„A nemesség nem születés joga. A tettekben ismerni fel.”

Ez lenne hát az én ide Top20-as listám, igyekeztem a szívemre hallgatni és érzelmi alapon dönteni, akkor is, ha olyan film is felkerült, amit mindenki utál. Persze annyi kedvenc akad, hogy idén is lemaradt jópár alkotás, de sebaj, majd övőre jöhetnek azok is.

Ezzel kívánok mindenkinek boldog és békés Karácsonyt!

A bejegyzés trackback címe:

https://mozgokep.blog.hu/api/trackback/id/tr902539838

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása